[Commercial Review] Samsung Smart Switch, Nationale Nederlanden, Boerenkool

  • Bureaus
  • 30 okt 2015 @ 07:02
  • Link
  • Jurgen Retra
    Jurgen Retra

    Relevance Director
    RLVNT
  • CommercialsTelevisie

Wat maakt nou dat reclame je raakt? Het antwoord op deze vraag is natuurlijk de holy grail van de gehele reclame-industrie. Voor ieder mens is het namelijk iets anders, iets persoonlijks, dat een reclame wel of niet relevant maakt. Maar niemand maakt zestien miljoen individuele reclame-uitingen.

Daarom wordt er vaak met persona’s gewerkt, die een ‘doelgroep’ vertegenwoordigen. Voor die doelgroep wordt dan één filmpje, poster of radiospot gemaakt, die zoveel mogelijk mensen moet aanspreken. En daarvoor gebruiken we dan een humoristisch grapje (geen pleonasme) en winnen we Gouden Loekies. 

"Lekker kort door de bocht", hoor ik je al denken. Dat mag hoor, per slot van rekening is dit een review en geen column. Maar de inleidende alinea is nodig om aan te tonen hoe interessant de volgende drie campagnes zijn. 

Samsung Smart switch

Allereerst Samsung Smart Switch. Samsung verkoopt natuurlijk dolgraag nieuwe telefoons. Hoe meer, hoe beter. Maar hoe krijg je nou die groep die al een ander merk smartphone heeft zover dat ze een nieuwe kopen? Je duikt in menselijke behoeftes en gedrag en dan blijkt dat er een flink aantal is dat zichzelf een drempel opwerpt. Ze zijn namelijk supergewend aan de manier waarop hun huidige telefoon werkt. En geef het maar toe, de mens is een gewoontedier. Dus ontwikkel je een product dat deze barrière, dit excuus, wegneemt. Hoppatee, de Samsung Smart Switch is geboren. En Samsung heeft de moeite genomen om dat niet in één, maar in drie verschillende commercials duidelijk te maken: een variant met opa’s en oma’s, kleinkinderen en verschillende formaten ijsjes, een variant met een winnend en verliezend voetbalteam van op middelbare leeftijd zijnde mannen en een variant met jongvolwassen meisje dat nog meer liefde zoekt. Nu alleen nog even regelen dat alle apps die je ooit voor veel geld hebt aangeschaft in de Apple-store ook gratis uit Google Play op je telefoon worden geïnstalleerd.

Nationale Nederlanden

Nu zijn we niet alleen gewoontedieren, maar hebben we ook een hartgrondige hekel aan nadenken over ons pensioen. Daar waar Delta Lloyd ons in 2011 op onze tekortkomingen wees in de ‘vreemde taal’ commercial, gevolgd door de mededelingen dat informatie over je pensioen door Delta Lloyd wel in begrijpelijk Nederlands wordt gegeven, gooit Nationale Nederlanden het over een compleet andere boeg. En dan ook nog eens op een manier waardoor het wél leuk is om ‘aan later’ te denken. Drie mini-documentaires, waarvan de eerste over de House-opa ook nog eens in een relevante context (namelijk het ADE) werd gelanceerd. Ik vind deze drie docu’s helemaal geweldig!

Boerenkool

Als laatste een commercial die misschien niet direct in dit rijtje past, maar waarvan ik geloof dat je ‘m gezien moet hebben. In Nederland moet er meer groente gegeten worden. Dus hoe doen we dat? Gewoon: heerlijk over the top, maar met mooie beelden en gewoon erg grappig. Kudo’s voor Koninklijke VEZET en Albert Heijn.

Jurgen Retra is Relevance Director bij RLVNT.

Jurgen Retra

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken